Bloog Wirtualna Polska
Są 1 181 703 bloogi | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Jak zrobić chustę (2) - wrabianie ażuru

niedziela, 12 czerwca 2011 18:07

Jeśli robisz chustę wg gotowego, rozpisanego wzoru, to możesz odpuścić sobie czytanie :) Postaram się krótko opisać, jak wrobić wybrany przez siebie wzór ażurowy.

 

Jak już pisałam wcześniej, najlepiej, żeby miał tyle samo oczek w rzędzie, co rzędów (dokładnie mówiąc tyle co rzędów nieparzystych, powrotnych - parzystych tu nie liczę). Na rysunku poniżej zaznaczyłam, jak powinny być ułożone poszczególne powtórzenia wzoru. Jest to tylko jedna połowa chusty, bez brzegów, środka, narzutów i tylko rzędy nieparzyste.

Pola szare to ażur. Załóżmy, że nasz wzór ażurowy ma 7 oczek w rzędzie i 7 rzędów (+7 powrotnych oczywiście). Musimy mieć więc 7 oczek, by w ogóle zacząc go robić, stąd pierwsze 3 rzędy przerabiamy nie wykonując ażuru (pola niebieskie) np. gładkim dżersejem. W kolejnym rzędzie robimy pierwszy rząd ażuru. Oczywiście, w każdym rzędzie przybywają nam po 2 oczka na każdą połowę chusty. Zostawiamy je sobie po obu stronach ażuru (pola niebieskie), przerabiając np. prawym dżersejem, a sam wzór przerabiamy cały czas nad tymi samymi oczkami. Gdy po każdej ze stron będziemy mieli już wystarczająco wolnych oczek, by zacząć nowy motyw ażuru - robimy to.

 

 

 

Zauważ, że jeśli ażur będzie prostokątem, to również te niebieskie pola po bokach nie będą takimi ładnymi trójkątami równoramiennymi. Przykładem takiego wzoru jest

 

 

Po płatkach widać, że wzór nie jest powtarzany w ten sam sposób.

 

Moje rady są bardzo ogólne, oczywiście może się nam zdarzyć wzór, który będzie można rozszerzać w każdym rzędzie (tak, jak ten ze zdjęcia powyżej), ale wtedy musimy zachować większą ostrożność, zwłaszcza gdy we wzorze para: narzut i oczka przerabiane razem nie znajdują się obok siebie.

oceń
1
0



Więcej na ten temat


O mnie

Wykształcony, niepraktykujący matematyk z pasją tworzenia i upiększania otoczenia.

Tu znajdziesz

Moje (i nie tylko) robótki na szydełku i drutach. I trochę szycia. Czasami Maciuś. I kot. Dużo kota.

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Zaglądam

Do obejrzenia

Do zabawy

Inni też dziergają

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Facet

Bloog.pl